درمان زانو درد در افراد مسن

راه های درمان زانو درد در سالخوردگان

درد زانو در سالمندان چطور درمان میشود، درد شدید زانو در افراد پیر و راه های درمان
درد زانو در سالمندان چطور درمان میشود، درد شدید زانو در افراد پیر و راه های درمان

درمان زانو درد در افراد مسن، زانوی سالخوردگان در گذر سال‌ های متمادی سایش شدیدی را تحمل کرده است که مفصل را در برابر درد آسیب‌ پذیر می‌ سازد. علاوه بر سایش عادی زانو که پی‌آمد طبیعی افزایش سن است، عوامل و عارضه‌ های دیگری نیز می توانند سبب درد شدید زانو در سالمندان شوند. از این عوامل می توان به صدمه یا آسیب دیدگی، چاقی و یا آرتروز زانو اشاره کرد.

درمان درد زانو با ورزش توسط دکتر مویدفر

در این مقاله به بررسی روش هایی برای درمان زانو درد در سالمندان می پردازیم. اگر درد شدید زانو، ناراحتی ها و مشکلاتی که در زانوی خود دارید و نیازمند جراحی باشد، می‌توانید به دکتر مهدی مؤیدفر، بهترین فوق تخصص جراح زانو در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۳۱۳۱۳۱۵۸۷۰ تماس حاصل فرمایید.

علل زانو درد

شایعترین علل زانو درد شدید به طور خلاصه شامل موارد زیر می شوند :

زانو درد در افراد سالخورده

درمان درد شدید زانو در سالمندان با بهبود آرتروز زانو

درمان زانو درد، با توجه به علت ایجاد کننده‌ آن می‌ تواند متفاوت باشد. اما در این جا ما به برخی از روش‌ های درمانی کلی و موثر اشاره می‌ کنیم :

هیدروتراپی یا آب درمانی :

  • شنا و پیاده روی در استخر برای افراد مسن بسیار مفید می باشد . پیاده روی در استخر فشار زیادی به زانو ها وارد نمی کند و از طرفی هم باعث تقویت عضلات اطراف زانو شده و باعث می شود تا زانو به سهولت بتواند وزن بدن را تحمل کند.

در فیزیوتراپی به مجموعه این فعالیت ها آب درمانی یا هیدروتراپی نیز می گویند که به خاطر غوطه ور شدن بدن در آب بهترین روش درمانی مخصوصا در مراحل ابتدایی زانو درد به شمار می رود.

سرما درمانی :

  • کرایوتراپی یا سرمادرمانی التهاب و آسیب‌ های حاد زانو را تسکین می‌ دهد. از یخ به منظور به حداقل رساندن ورم و کاهش درد استفاده می‌ شود .

گرما درمانی :

  • مطالعات حاکی از آن است که پد های گرمایشی، حمام آب‌ گرم و سایر روش‌ های درمانی مبتنی بر گرما قبل از انجام فعالیت و ورزش تاثیر مفیدی در تسکین درد دارند.

دارو درمانی :

  • درمان‌ های معمول برای درد مزمن زانو و آرتروز، دارو های ضد التهاب، مسکن‌ های درد و دارو های کورتیکو استروئید هستند. این روش‌ های درمان می‌ توانند سبب کاهش موقت علائم شوند.

اوزون تراپی :

  • تزریق گاز اوزونمی‌ تواند درد را تسکین و کیفیت زندگی افراد مبتلا به استئوآرتریت را بهبود بخشد. دز مشخص و خاصی از اوزون باعث اکتیو و فعال شدن سیستم ضد التهاب بدن می شود.

فیزیوتراپی :

  • در صورتی که درد زانو به دلیل مشکلات عضلانی باشد روش‌ هایفیزیوتراپی مانند ماساژ و شاک ویو و … درمان های مناسبی هستند. لازم به ذکر است اگر فیزیوتراپی به ‌صورت موقت انجام شود تاثیر چندانی در درمان نخواهد داشت. طبق تحقیقات، گنجاندن فیزیوتراپی در برنامه‌ های درمانی متعدد میزان موفقیت درمان را افزایش می‌ دهد.

شاک ویوتراپی :

  • در مواردی که التهاب زانو ناشی از التهاب تاندون‌ ها است، شاک ویو تراپی به طور موثری موجب تسکین التهاب در طولانی مدت می‌ شود. در روش شاک‌ ویو‌تراپی، امواج صوتی پرانرژی و متمرکز شده به زانو فرستاده می‌ شوند و موجب بروز آسیب‌ های میکروسکوپی در بافت‌ ها می‌ شوند.

این کار موجب تحریک بدن برای ایجاد مویرگ‌ های بیشتر و آغاز روند بازسازی و ترمیم بافت می‌ شود و جریان خون و اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب‌ دیده نیز افزایش پیدا می‌ کند.

تعویض مفصل زانو،آرتروسکوپی زانو،ارتروسکوپی زانو،پارگی مینیسک زانو
اینستاگرام دکتر مهدی مویدفر را دنبال کنید

مگنت تراپی :

  • درد شدید زانو با کمک مگنت تراپی صحیح تقریبا قابل درمان است. در این روش درد در منبع درد متوقف می‌ شود. در مگنت تراپی، استفاده صحیح از آهن‌ ربا نه‌ تنها انتقال سیگنال‌ های درد را قبل از رسیدن به مغز بلکه حتی ثبت درد و ناراحتی را نیز مختل می‌ کند. در اصل می‌ توان گفت که آهن‌ ربا ها درد را قبل از شروع متوقف می‌ کنند.

تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت :

  • پلاسمای غنی شده با پلاکت (PRP) می‌ تواند سبب کاهش علائم و مشکلات بیمار در مراحل اولیه تغییرات تحلیل رونده شود و استفاده از آن می‌ بایست در بیماران مبتلا به آرتروز مورد توجه قرار گیرد.

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) :

  • تحریک الکتریکی عصب از روی پوست، برای سال‌ های طولانی به عنوان یکی از روش‌ های فیزیوتراپی برای کمک به بیماران جهت کنترل درد مورد استفاده قرار گرفته است

حفظ وزن بدنی متعادل :

  • وزن بدن تاثیر زیادی در دردزانو دارد، وزن زیاد طبیعتا فشار زیادی به مفاصل زانو وارد کرده و موجب می‌ شود هنگام پیاده‌ روی، بالا و پایین رفتن از پله‌ ها مفاصل زانوها در معرض آسیب‌ بیشتری قرار گیرند.

آدرس مطب دکتر مهدی مویدفر : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

عمل جراحی زانو،تورم زانو،زانودرد،زانو درد اصفهان،بهترین فوق تخصص زانو،بهترین دکتر ارتوپد ایران

عمل جراحی زانو، تورم زانو، زانودرد، زانو درد اصفهان، بهترین فوق تخصص زانو، بهترین دکتر ارتوپد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *