استئوآرتریت یا آرتروز زانو چیست

علائم استئوآرتریت یا آرتروز زانو را بشناسید

استئوآرتریت یا آرتروز زانو چیست، بهترین دکتر درمان آرتروز زانو در اصفهان، بهترین دکتر زانو در اصفهان، پیشگیری و درمان آرتروز زانو، دکتر مویدفر متخصص زانو در اصفهان، مراقبت از مفاصل زانو، مشکلات زمینه ساز آرتروز زانو، درد شدید زانو، Osteoarthritis-or-arthrosis-of-the-knee
بهترین دکتر درمان آرتروز زانو در اصفهان، درد شدید زانو

استئوآرتریت یا آرتروز زانو چیست، شایع ترین مشکلات اسکلتی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان را درگیر نموده و شرایط زندگی را برای این افراد سخت کرده است. این وضعیت با تحلیل غضروف محافظی که انتهای استخوان را از ضربه مصون می‌دارد، ایجاد می‌شود. در بیماری استئوآرتریت، پیشگیری حرف اول را می‌زند، ولی در صورت ابتلا، مدیریت موفق و کنترل این بیماری به شناخت نشانه های اولیه، تشخیص دقیق و درمان مناسب بستگی دارد.

استئوآرتریت می تواند هر مفصلی را تحت الشعاع قرار دهد اما بروز این اختلال در مفصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات شایع تر است.

بهترین دکتر درمان آرتروز زانو در اصفهان

آرتروز زانو وقتی اتفاق می افتد که غضروف مفصل زانو شکسته می شود و استخوان ها روی هم ساییده میشوند. اصطکاک باعث می شود زانوهای شما دردناک، سفت و گاهی متورم شوند. در حالی که آرتروز زانو قابل درمان نیست، درمان های زیادی برای کاهش سرعت پیشرفت آرتروز و کاهش علائم آن وجود دارد.
اگرچه نمی توان آسیب وارده به مفاصل را برطرف نمود، اما معمولا می‌توان علائم استئوآرتریت را کنترل کرد. برخی از حرکات ورزشی و حفظ تناسب اندام می‌توانند در کند کردن سرعت پیشرفت بیماری موثر باشند و به بهبود درد و عملکرد مفصل کمک کنند.
 

استئوآرتریت زانو چیست؟

در استئوآرتریت یا آرتروز زانو غضروف درون مفصل شروع به تخریب شدن می کند و استخوان زیرین در پی این تخریب تغییر شکل می‌‍یابد. این تغییرات معمولاً به آرامی ایجاد می شوند و با گذشت زمان بدتر خواهند شد. استئوآرتریت زانو می تواند باعث درد ، سفتی و تورم شود. در بعضی موارد نیز باعث کاهش عملکرد و ناتوانی فرد خواهد شد. شدت این بیماری در بعضی از افراد ممکن است به حدی باشد که فعالیت‌های روزمره و زندگی عادی فرد را تحت تأثیر قرار دهد؛ به همین دلیل پیشگیری و درمان آرتروز زانو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علائم و نشانه‌های استئوآرتریت زانو

  • درد شدید زانو

  • سفتی و سختی زانو

  • کاهش دامنه حرکت زانو (یا انعطاف پذیری)

  • تورم زانو


چه عواملی امکان ابتلا به استئوآرتریت را افزایش می‌دهد؟

آسیب یا استفاده بیش از حد از مفصل

آسیب یا استفاده بیش از حد، مانند خم کردن مکرر زانو و فشارهای دائمی روی مفصل، می تواند به مفصل آسیب رساند و خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش دهد.

سن

خطر ابتلا به استئوآرتریت زانو با افزایش سن بیشتر می‌شود.

جنسیت

پس از ۵۰ سالگی ، احتمال ابتلا به آرتروز زانو به خصوص در زنان بیشتر از مردان است.

چاقی

اضافه وزن فشار بیشتری را بر روی مفاصل ایجاد می کند ، به خصوص مفاصلی که تحمل وزن بدن بر عهده آنها است مانند مفصل زانو و لگن؛ و در نتیجه این فشار، خطر ابتلا به آرتروز در آن مفصل افزایش می‌یابد. چاقی همچنین ممکن است اثرات متابولیکی داشته باشد که پیامد آن می‌تواند آرتروز باشد.

ژنتیک

افرادی که در خانواده نزدیک خود، فرد مبتلا به آرتروز دارند، با احتمال بیشتری به این بیماری دچار می‌شوند.

نژاد

در برخی از نژادها نیز اشخاص بیشتری به این بیماری مبتلا می‌گردند.

تشخیص استئوآرتریت چگونه انجام می‌شود؟

دکتر مویدفر متخصص زانو در اصفهان با بررسی علائم، معاینه فیزیکی و درخواست نتیجه برخی از روشهای تشخیصی، می‌تواند آرتروز زانو را تشخیص دهد.

آرتروز زانو چگونه درمان می شود؟

روشهای درمانی آرترزو زانو شامل موارد زیر می‌باشد

  • افزایش فعالیت بدنی
  • فیزیوتراپی با تمرینات تقویت عضلات
  • کاهش وزن
  • داروها
  • وسایل کمکی مانند عصا
  • جراحی (اگر سایر گزینه‌های درمانی موثر نباشند)

چگونه می توان آرتروز زانو را مدیریت کرده و کیفیت زندگی را ارتقا داد؟

تحرک بدنی

به توصیه متخصصان، افراد بزرگسال باید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنند. فعالیت های کم فشار مانند پیاده روی ، شنا یا دوچرخه سواری، برای بهبود و کنترل درد بیماران مبتلا به آرتروز زانو می‌تواند بسیار مفید باشد. فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی ، سکته مغزی و دیابت را نیز کاهش دهد. در همین سایت ورزشهای کششی مفیدی برای آرتروز زانو پیشنهاد شده که همراه با عکس، می‌تواند روش صحیح انجام این حرکات را به شما بیاموزد. برای مشاهده مطلب کاهش درد و التهاب زانو با ورزش کلیک کنید.

مراجعه به پزشک

اگر به استئوآرتریت یا آرتروز زانو مبتلا هستید، با مراجعه دوره‌ای به بهترین دکتر زانو در اصفهان و تبادل نظر با ایشان و بهره مندی از خدمات درمانی مناسب همچنین پیروی از برنامه درمانی مورد توافق پیشنهادی خود ، می توانید در کنترل این بیماری نقش داشته باشید.

کاهش وزن

کاهش وزن موجب می‌شود، مفصل زانو فشار کمتری را متحمل شود. در این افراد کاهش وزن و حفظ تناسب اندام می تواند باعث تسکین درد ، بهبود عملکرد زانو و کند شدن پیشرفت بیماری شود.

مراقبت از مفاصل زانو

یکی از مشکلات زمینه ساز آرتروز زانو یا وخیم تر نمودن این بیماری، آسیب دیدگی مفصل است. برای پیشگیری از صدمه مفصل، فعالیت هایی را انتخاب کنید که برای مفاصل آسان باشد مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا. این فعالیت های کم فشار، خطر آسیب دیدگی کم تری برای مفاصل دارند.


تعویض مفصل زانو،آرتروسکوپی زانو،ارتروسکوپی زانو،پارگی مینیسک زانو
اینستاگرام دکتر مهدی مویدفر را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *