درمان نرمی غضروف کشکک زانو در اصفهان

کندرومالاشی پاتلا چیست؟

درمان نرمی غضروف کشکک زانو در اصفهان، کندرومالاشی پاتلا یا نرمی غضروف کشکک زانو، رایج ترین علت درد مزمن جلوی زانو است، درمان زانو درد در اصفهان توسط فوق تخصص جراحی زانوی خوب اصفهان، chondromalacia-patella
درمان زانو درد در اصفهان توسط فوق تخصص جراحی زانوی خوب اصفهان

درمان نرمی غضروف کشکک زانو در اصفهان، کندرومالاشی پاتلا یا نرمی غضروف کشکک زانو، رایج ترین علت درد مزمن جلوی زانو است. علت اصلی ایجاد این بیماری استفاده بیش از حد و غیر اصولی یا فشار و تنش های مکرر به غضروف کشکک زانو می‌باشد.

این عارضه بیشتر در سنین جوانی و نوجوانی شایع است، و معمولاً در افرادی دیده می‌شود که به دلیل شرایط کاری یا سبک زندگی، مجبور به خم نگه داشتن زانو یا استفاده مکرر از پله می‌باشند. ضمن اینکه خانم‌ها و افراد با وزن بالاتر از حد طبیعی، برای ابتلا به این بیماری مستعدتر هستند.

علائم و نشانه‌های کندرومالاشی پاتلا

بارزترین نشانه کندرومالاشی پاتلا، درد آزار دهنده‌ای است که بیشتر در داخل یا جلوی زانو احساس می‌شود؛ البته ممکن است این درد به سمت پشت زانو هم کشیده شود. درد نرمی غضروف کشکک زانو، موقع بلند شدن از زمین یا صندلی تشدید خواهد شد.

همچنین این درد هنگام بالا و پایین رفتن از پله شدیدتر می‌شود. وضعیت‌های دیگری که می‌تواند باعث تشدید درد زانو در کندرومالاشی پاتلا شود؛ شامل نشستن روی زمین به صورت دو زانو و چهار زانو، استفاده از سرویس بهداشتی ایرانی و هر حرکتی که با خم کردن زانو به ویژه در مدت زمان طولانی همراه است، می‌باشد.

چه کسانی در معرض نرمی غضروف کشکک زانو هستند؟

موارد زیر نیز از علائم کندرومالاشی پاتلا هستند که ممکن است برخی از آنها در بیماران مبتلا به این عارضه مشاهده شود. ضمن اینکه یادآور می‌شویم؛ این علائم در بسیاری از مشکلات و بیماری‌های زانو مشترک است و در صورت بروز هر کدام از این نشانه‌ها، بدون مشورت با پزشک نباید تصور شود قطعاً منشاً مشکل ایجاد شده نرمی غضروف کشکک زانو است.

اگر به نرمی غضروف کشکک زانو (کندرومالاشی پاتلا) مبتلا هستید، دکتر مهدی مؤیدفر به عنوان یکی از مجرب ترین جراحان زانو در اصفهان، آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به شما عزیزان می‌باشند.

تشخیص نرمی غضروف کشکک زانو

در این بیماری پزشک با بررسی علائم و معاینه فیزیکی، نرمی غضروف کشکک را تشخیص می‌دهد. تصویربرداری‌های معمولی اشعه ایکس، این عارضه را نشان نمی‌دهد؛ اما گاهی اوقات برای بررسی وضعیت قرارگیری کشکک نسبت به استخوانهای زانو، و از MRI برای بررسی شدت کندرومالاشی پاتلا، استفاده می‌شود.

درمان نرمی غضروف کشکک زانو

مهمترین اقدام درمانی کندورمالاشی پاتلا، کاهش فشار از روی غضروف کشکک زانو است، تا مکانیسم‌های ترمیمی بتوانند این عارضه را درمان نمایند. برای این منظور اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن، تقویت عضلات چهار سر زانو اساس درمان را تشکیل می‌دهند؛ و در کنار آن درمان طبی و دارویی، همچنین انجام فیزیوتراپی کمک کننده است.

پیشگیری از کندرومالاشی پاتلا

برای پیشگیری از این بیماری رعایت نکات زیر الزامی است؛

  • وزن متناسب و جلوگیری از افزایش وزن
  • تقویت عضلات چهارسر زانو با ورزش
  • به حداقل رساندن فشار بر روی زانو با اصلاح سبک زندگی (پرهیز از دو زانو و چهار زانو نشستن، سرویس بهداشتی ایرانی و …)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *